HEM neemt maatregelen tegen onterechte werving door leveranciers

Energieleverancier HEM waarschuwt en neemt maatregelen tegen de onrechtmatige werving door andere energieleveranciers. Klanten van HEM worden door enkele energieleveranciers telefonisch benaderd, terwijl dat in strijd is met de wettelijke eisen. Ook maken de betreffende energieleveranciers zich schuldig aan misleidende verkoop.

Energieleverancier HEM waarschuwt haar klanten voor telefonische verkopers die in strijd handelen met de wet. Zo worden de klanten benaderd, terwijl zij daar nooit om hebben gevraagd. Energieleveranciers die klanten telefonisch benaderen zonder daarvoor een rechtsgeldige opt-in te hebben, overtreden de Telecommunicatiewet.

Daar komt bij dat de betreffende energieleveranciers de klanten middels misleidende verkooptechnieken proberen over te halen een energiecontract af te sluiten. Klanten van HEM krijgen bijvoorbeeld te horen dat HEM failliet zou zijn, terwijl dat onwaar is. Ook dat is een overtreding van de wet- en regelgeving.

In de afgelopen maanden hebben veel klanten bij HEM aangegeven op die manier te zijn benaderd. De energieleverancier neemt daarom gerichte maatregelen tegen de onrechtmatige praktijken. “Wij waarschuwen onze klanten per mail en per telefoon voor de energieleveranciers die in strijd handelen met de wet. Klanten die op een misleidende manier zijn overgestapt, krijgen van ons ook de gelegenheid om weer klant bij ons te worden”, aldus een woordvoerder van HEM.

HEM heeft van de misleidende werving en de onterechte benaderingen van klanten ook melding gemaakt bij toezichthouder ACM.