HEM heeft aan de ACM voor de komende drie jaar vergaande en bindende toezeggingen gedaan. HEM doet de toezeggingen uit eigen beweging en in het belang van haar huidige, voormalige en toekomstige klanten.
Telefonische acquisitie
Zo heeft HEM toegezegd geen gebruik meer te maken van telefonische acquisitie, hoewel dat in de energiemarkt een veelgebruikt middel is. Die toezegging doet HEM voor de komende drie jaar, hetgeen inhoudt dat HEM gedurende die tijd niet via de telefoon zal proberen nieuwe klanten te werven.
Klanten die contact willen met HEM kunnen vanzelfsprekend blijven bellen met de klantenservice of via de website een contactverzoek achterlaten. Ook kan per mail contact met HEM worden opgenomen.
Goedkoper contract of gratis overstappen
Andere belangrijke toezeggingen die HEM doet bieden huidige klanten de keuze om hun lopende energiecontracten voort te zetten tegen een lager tarief óf op te zeggen zonder een opzegvergoeding te hoeven betalen. Klanten die in 2023 en 2024 met HEM een energiecontract met vaste looptijd hebben afgesloten, kunnen van deze opties gebruikmaken.
Verder maakt HEM bekend dat sommige klanten geld terug krijgen. Het gaat dan om een deel van de (oud-)klanten die te veel hebben betaald voor gas en elektriciteit of bij hun overstap naar een andere leverancier een opzegvergoeding hebben betaald. Alle compensaties worden door HEM uiterlijk op 1 januari 2025 voldaan.
Klanten die onder de reikwijdte van de toezeggingen vallen, worden daarover door HEM binnen twee weken geïnformeerd. In dat bericht zal ook staan hoe klanten van hun rechten gebruik kunnen maken.
Wijzigen of opzeggen?
Heb je van ons een bericht ontvangen en staat daarin dat je jouw contract mag wijzigen of opzeggen? Maak dan gebruik van het formulier: